Wednesday, September 15, 2010

Diari Raya 2- 10/09/2010

hurray sudah raya!!!

kebiasaan setiap tahun..pepagi raya je..semua akan sibuk nk seterika baju raya..aku n akak sulung r yg sibuk...siap kan baju abah n abang ipar aku dulu...coz mereka nk pg semayang raya...tugas anak2 sedara aku plak..hantar munjung kt jiran sebelah2 umah..dulu tu tugas aku..skrg anak2 sedara dah beso..mereka plak yg jd penganti..hehe..lega coz sebenarnyer tu r yg aku paling malas nk wat...

lepas abah n abang ipar alik semayang raya..kami pun bersalam salaman n bermaaf maafan..huhu sedeyh...pastu kitaorg pon makan...hehehe..

Menu raya : 1) Daging Rendang, 2) Ayam masak kicap, 3) sayur lodeh, 4) sayur masak capcai, 5) Sup tulang lembu, 6) ketupat segera...

lepas je makan..aku n family akan bertolak pg balik kg kt seri menanti.Parit Raja.umah arwah embah lanang n wedok..sekarang yg tinggal kt situ pak cik aku..pak cik aku tu bujang agi..selama ni dia la yg jaga embah2 aku..skrg mereka sudah tiada..cian dia tinggal sowang2..kami semua akan berkumpul kt situ...mak aku naik kete ngan aku..abah menyusul kemudian..dia nk pg kebun dulu tgk lembu2 kt kebun..

sesampai je kt kampung dh tengahari..adik beradik mak aku yg tinggal berdekatan dh sampai dulu...adik emak (cik Murni & cik Ros) dok punggur..so setiap tahun mereka akan sampai dulu..

Alhamdulilah tahun ni aku de rezeki leh kasi anak2 sedara & sepupu duit raya..sepupu2 aku semuanyer bawah aku..cuma yg sebaya n yg dh kije aku x kasi..hehe..t kalu de rezeki lebeyh aku kasi ea..hehehe..

kebetulan raya tahun ni ari jumaat..diorng alik dulu tok semayang..tetiba umah tu jadi kosong..tinggal aku n emak aku je...keluarga mak long aku x sampai2..keluarga mak su pun x sampai agi...huhu..sunyinyer...seriously..raya tahun ni x meriahnyer....huhu..

time raya tu..mak sepupu aku..mengedar2 kad jemputan kawen anak dia yg sebaya ngan aku..dh nk kawen dh sepupu aku (zura)..mak dia tanya r aku...
bila nk kawen..dh boypren ker?? aduhhhss..bosannyer soalan tu...ermm seperti biasa r aku menjawap..tunggu r cik lom de jodoh...kalu dh de t kita bagithu...tup tup aku dapat berita agi..anak pak cik aku..sepupu aku r (zaid) sebaya ngan aku..nk kawen jugak...aduhhsss 2 kali..maknanyer sepupu sebaya aku akan kawen..tinggal r aku sowang2..pressure ni..bukan pe malas nk jawap soalan diorng2 ni...sabor jana..huhu..

lepas semayang emak + abah balik maokil..tinggal r aku sowang diri bersama pak cik aku..OMG..pe ni raya ker..??? dengan gelisahnyer aku menelefon sepupu aku kiah + fahizah...Alhamdulilah mereka on the way..lega sikit..sebenarnyer aku paling rapat ngan anak2 family mak long & mak su aku.tiap2 tahun masa raya kami akan tido bersama n tukar2 citer..hehehe..besh giler..agi satu ngan sepupu aku..amy..

tetiba...Assalamualaikum...alamak sape plak tu..huhu..pe la aku ni mesti r owg nk beraya..OMG ..ramai ye..berapa kereta ni..20 org lebeyh la jugak...penuh umah..time2 aku sowang ni r ramai yg datang..nasib baik de pak cik aku..setiap tahun bersiap sedia la sedara arwah embah aku ni akan datang pada 1st raya..time2 dok melayan tetamu..family mak su aku datang...meriah agi umah tu..

lepas asar family mak long sampai..peh...sepupu aku (iwan) dah maju skrg..kete kancil dia dah berwajah baru..tukar sport rim..lampu baru..cuma lom cat je..dia kata nak cat warna oren..pehhhh..raya next year mesti meriah..sepupu aku ni je r yg aku leh tanya pasal2 kete..dia ni ala2 mekanik gak..aku n dia de misi nk modified Max..hehe..

time malam...

seperti biasa kalu dh dok kampung beramai2 ni mesti de aksi cop2 tempat tido..aku awal2 agi dh cop tempat tido VIP..haha..atas katil..yg lambat tido r kt lantai..hehehe...aku berkongsi ngan kiah + fahizah..kiah ni baru je masuk U kt upsi..fahizah plak baru je ting 2..malam tu kami bertukar citer...hehe..cam budak2 plak aku..maklum r sepupu2 yg tinggal masih bersekolah...citer pengalaman masing2..bising giler r umah tu...hehehe...aku r ketuanyer...hahaha...time2 raya ni la baru dpat jumpa..mak su aku de 3 owg anak semua pompuan..fahizah,solehah n fatihah..sepupu yg besh..hehe..

time kami berpillow talk tu aku cakap r ngan diorg..nanti kalu aku dh berfamily sendiri x leh r nk join2 ngan diorng agi..mesti time tu aku akan layan family aku...huhu..
ala kak jana..x besh la kalu cam tu..ala2 sedeyh plak aku dengor..

tamat tuk kisah 1st raya...

1 comment:

  1. menu kau jana... xbole blah! best giler... sup tulang lembu tu yang giler besh!!! tahan tahan... jeles aku, beb..

    pillow talk. apa yang korang bualkan tuh..??? ehem2 adkh ko cuba meracuni permikiran sepupu2 ko tuh? ehee.. ko mmg akak 'sulong' yg baik, n 'ketua' yg menghiburkan.

    ReplyDelete